Het probleem van de plasticvervuiling in de toeristische sector is in de loop der jaren door verschillende organisaties en initiatieven aangepakt. In 2010 werkte Sawadee bijvoorbeeld samen met "Dopper", een fabrikant van hervulbare waterflessen. Op basis van enquêtes onder hun klanten merkte Sawadee een toenemende vraag om het probleem van wegwerpwaterflessen aan te pakken. Sawadee verstrekte gratis herbruikbare waterflessen aan haar klanten, wat goed werd ontvangen door zowel consumenten als lokale agenten.
MVO Nederland financierde al enkele jaren projecten via het programma "Omzet Met Impact" om de toeleveringsketen van verschillende sectoren, waaronder de chemische sector, te verduurzamen. Rond 2018 kreeg vervuiling door plastic steeds meer aandacht in de media. Inclusief de impact die het had op toeristische bestemmingen. In Bali, Indonesië, werd een proefproject gestart waarbij verschillende touroperators samenwerkten. Het project leverde praktische inzichten op in de manieren waarop toeristische bedrijven hun plastic kunnen verminderen.
Hoewel plasticvervuiling een breder probleem is, is de toeristische sector over het algemeen een grote gebruiker van (single use/wegwerp) plastic. Dit leidde tot de ontwikkeling van een sectorbreed initiatief, waarbij toeristische organisaties worden aangemoedigd vrijwillige maatregelen te nemen om hun plasticgebruik te verminderen. Op 26 september 2019 ondertekenden meer dan 100 bedrijven in de toeristische sector de "International Tourism Plastic Pledge" (ITTP). Aanvankelijk een initiatief van MVO Nederland, werd de pledge een internationaal programma, gesteund door de UNWTO, de Ellen MacArthur Foundation en UN Environment. Per 1 mei 2021 is de International Tourism Plastic Pledge overgegaan in de Global Tourism Plastic Initiative (GTPI). De GTPI monitort de voortgang, vooral bij de grote partijen. In 2021 heeft het Global GTPI zijn eerste proefrapportage in gang gezet voor grote bedrijven die zich in 2020 bij het Initiatief hebben aangesloten en voor wie jaarlijkse rapportage verplicht is. Zes accommodatieverschaffers (Accor, Club Med, Hong-Kong en Shanghai Hotels, Iberostar, Melco, Six Senses) en één leverancier (deSter, lid van gategroup) hebben aan de rapportage deelgenomen. Momenteel wordt gewerkt aan een breder rapportagemechanisme waarmee ook andere belanghebbenden die de GTPI hebben ondertekend, verslag kunnen uitbrengen over de vorderingen bij de uitvoering van hun toezeggingen.