Wij zijn NRIT
Login

Dossiers

Duurzaam uitgaand toerisme

1981 - 2010

De Alpen

De Alpen

Als opbrengst van een afstudeerscriptie in 1981 bij het Centrum voor Milieukunde van de Universiteit Leiden werd de Nederlandse Milieugroep Alpen (NMGA) opgericht, een gemeenschappelijke commissie van de Koninklijke Nederlandse Alpenvereniging (KNAV) en de Nederlandse bergsportvereniging (NBV).

In 1985 werd deze commissie een zelfstandige stichting met als voornaamste doel alpentoeristen voor te lichten over een verantwoord gebruik van de Alpen. De stichting NMGA wilde de impact van haar activiteiten vergroten en zocht daarom contact met de afdeling natuur en landschap van de ANWB. Dit resulteerde in de oprichting van een samenwerkingsverband van NMGA, ANWB, NBV, KNAV en de Nederlandse Skivereniging (NskiV), genaamd het Nederlands Alpenplatform (NAP).

Activiteiten NAP

Het NAP beoogde via gezamenlijke campagnes en projecten met partners in de toeristische keten het bewustzijn voor de kwetsbaarheid van de Alpen te vergroten. Het NAP werkte daarbij samen met overheden, milieu- en toeristische organisaties in eigen land en in de Alpen. Samen met het toeristisch bedrijfsleven (TUI Nederland) en 20 (inter-)nationale organisaties werd in 1999 de digitaal vormgegeven brochure ‘Wintersport 2005’ ontwikkeld die een blauwdruk wilde zijn voor duurzame wintersportvakanties in 2005.

In datzelfde jaar organiseerde het NAP Travelworkshops ‘Duurzaam toerisme in de praktijk’ naar Oostenrijk en Zwitserland voor inkopers, marketingmanagers en andere reisprofessionals, met als doel hen bekend te maken met autovrije dorpen, milieukeurmerken en natuurrecreatie in nationale parken. Tussen 2000 en 2004 ontwikkelde NAP het programma ‘Alpen 2005’, een multistakeholder aanpak voor duurzaam Alpen-toerisme.

Na onderzoek en via pilots werden duurzame reisarrangementen met ‘deur tot deur’ transport uitgevoerd door touroperators van TUI Nederland in samenwerking met autovrije bestemmingen in Oostenrijk en Zwitserland.

Wintersport diamant

Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de NskiV en het Internationaal Jaar van de Bergen en van Duurzaam toerisme van de VN (2002) werd een zogenaamde ‘wintersport-diamant’ uitgereikt aan het Zwitserse bergdorp Saas Fee. Via een onlineverkiezing onder Nederlandse wintersporters werd deze bestemming verkozen als gemeente die het meest verantwoord en duurzaam omgaat met het berglandschap.

De succesvolle samenwerking van NAP met TUI resulteerde in de campagne ‘Wijs op Wintersport’. Die werd uitgevoerd door Arke en Holland International van 2006 tot en met de winter van 2017. Met 'winterse wijsheden' stimuleerden deze touroperators vakantiegangers zuinig om te springen met de sneeuw-bestemmingen. Verder werd het verantwoord aanbod in de reisgidsen voor het voetlicht gebracht met een groene sneeuwster voor milieuvriendelijke bergdorpen een groene sneeuwster en een groen boompje voor milieuvriendelijke accommodaties. Autovrije dorpen werden specifiek genoemd.

Internationalisering

Het NAP sloot met haar internationale activiteiten aan op het duurzaam vervoer programma ‘Alps Mobility’ (2001) van het Alpen brede ‘soft mobility’ netwerk NETS. Dit programma werd voortgezet in de zogenaamde ‘Alpine Pearls’ waarin Alpenlanden samen innovatieve ecologische producten en diensten ontwikkelden waarin bezienswaardigheden werden gekoppeld aan duurzame mobiliteit. Het NAP stopte haar activiteiten in 2010. In de inmiddels tot NKBV gefuseerde bergsportorganisaties KNAV en NKBV werd het onderwerp duurzaamheid voortgezet door middel van een eigen commissie duurzaamheid.