Wij zijn NRIT
Login

Dossiers

Duurzaam uitgaand toerisme

Bronbeschrijving

Titel
Climate risks for Dutch touroperators
Datum publicatie
2024
Auteur
Buijtendijk, H., Van Adrichem, Ch., Peeters, F.
Korte samenvatting
Rapport over de klimaatrisico’s van touroperators
Samenvatting

Om erachter te komen wat experts uit de financiële sector denken dat de klimaatrisico's voor touroperators zijn, is een combinatie van documentanalyse en semi-gestructureerde interviews gebruikt. De financiële experts identificeerden 18 verschillende klimaatrisico's, gecategoriseerd in 4 fysieke risico's, 11 transitrisico's en 3 aansprakelijkheidsrisico's. De meeste touroperators (165) lopen een aanzienlijk risico (categorie ORANJE), 33 lopen een lager klimaatrisico (categorie

GEEL) en 1 bedrijf loopt een hoger risico (categorie ROOD). Touroperators kunnen klimaatrisico's beperken door operationele of strategische interventies, zoals het verminderen van de afhankelijkheid van luchtvaartmaatschappijen en het op de markt brengen van andere bestemmingsregio's met een lager risico. Dit is echter niet eenvoudig, omdat touroperators dergelijke aanpassingen als een groot commercieel risico beschouwen zolang het consumentengedrag ongewijzigd blijft. Touroperators geven aan dat een dergelijke transitie alleen zal plaatsvinden door druk van buitenaf..

Daartoe moeten nationale beleidsmakers aan de slag om touroperators te faciliteren om uitgaand toerisme minder afhankelijk te maken van luchtvaart, door bijvoorbeeld een op afstand gebaseerde vliegbelasting, een wettelijk vastgelegde CO2-plafond voor Nederlandse luchthavens en een verbod op fossiele reclame. Mogelijke internationale beleidsinterventies zijn onder meer een internationale belasting op kerosine en het aanscherpen van het Europese emissiehandelssysteem. Alleen dan wordt het voor touroperators gemakkelijker om te investeren in een duurzame transitie.

Mediatype
Rapport
Uitgever
CELTH in samenwerking met Stichting Natuur & Milieu

Gerelateerde thema's

1994 - Heden
Luchtvaart