In september 2015 werd op de VN top de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling aangenomen. De goedkeuring was een langverwachte stap om twee van de meest urgente uitdagingen in de wereld van vandaag aan te pakken: duurzaamheid en ontwikkeling. Terwijl de "Millennium Development Goals" (MDGs) zich vooral richtten op de symptomen van extreme armoede, pakt de Agenda 2030 met als titel "Transforming our World" ook de structurele oorzaken aan en is gebaseerd op mensenrechten.
De SDGs kunnen richting geven aan de ontwikkeling en praktijk van het toerisme en de sector in staat stellen een rol te spelen bij het realiseren van de Agenda 2030. De Agenda 2030 biedt een noodzakelijk perspectief om zich te richten op de miljarden mensen die niet internationaal reizen, terwijl velen van hen worden getroffen door de negatieve gevolgen van het toerisme. Toerisme is een welvaart gerelateerd fenomeen. De toeristische sector heeft daarom een bijzondere verantwoordelijkheid om geen schade aan te richten en ervoor te zorgen dat mens, milieu en klimaat niet negatief worden beïnvloed.
Op het gebied van toerisme valt veel in te halen, aangezien de participatie van het maatschappelijk middenveld zwak is in de politieke besluitvorming met betrekking tot toerisme en de kwetsbaarheid van mensen groot is. Gezien de belangrijke rol van de particuliere sector in reizen en toerisme, is het versterken van de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en het opnemen ervan in de uitvoering van de SDGs en hun verantwoordingsprocessen van belang.
De Agenda 2030 is meer dan de som van de 17 SDGs. De verwijzing naar ‘duurzaam toerisme’ in de Agenda is een uitnodiging om serieus na te denken over de verbanden tussen toerisme en duurzame ontwikkeling. Gezien het belang van de toerisme- en reissector, is transformatie van deze sectoren noodzakelijk. Het rapport ‘Transforming Tourism’ uit 2016 geeft inzicht in de relevantie van de SDGs voor toerisme en de rol van toerisme bij het behalen van de SDGs en welke de belangrijkste uitdagingen zijn die de hedendaagse praktijk van toerisme met zich meebrengt.
In een rapport uit 2018 van Global Compact Nederland met VNO-NCW en MKB-Nederland zijn bijdragen van ANVR en TUI opgenomen met betrekking tot hun inzet voor de SDGs, met name SDG 8,11,12,13,14 en 15.
Volgens de ANVR (persbericht van 4 november 2021) gaat verantwoord reizen verder dan ‘alleen’ de ‘klimaatverplichting’ aangegaan door ondertekening van het Klimaatverdrag in Glasgow. Veel landen zijn economisch/financieel afhankelijk van toerisme, zowel de lokale bevolking als de reiziger hecht waarde aan een aantrekkelijke bestemming. ANVR-reisondernemingen werken daarom aan tal van andere zaken binnen de toeristische keten. Zo werken zij met Travelife aan het verduurzamen van accommodaties, waarbij het (onnodig) gebruik van water, elektriciteit en afval aandacht krijgt. Ook wordt op de bestemming samengewerkt met de lokale bevolking. Daarnaast nemen ANVR-reisondernemingen maatregelen als het gaat om het bestrijden van kindermisbruik binnen toerisme, hanteren zij regels om dierenwelzijn te bevorderen en gaan zij de strijd aan met plastic dat het milieu schaadt.
De reisindustrie doet niet veel met de SDGs, al noemen sommige reisorganisaties dat ze aan de SDGs werken. Zo geeft TUI op haar website in de pijler Make a Difference aan dat zij in haar programma o.a. bijdragen aan de volgende Sustainable Development Goals: “SDG 7: Betaalbare en duurzame energie”; "SDG 8: Eerlijk werk en economische groei”; “SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie"; en “SDG 13: Leven in het water”. Corendon zegt zich te committeren aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en door deze te integreren in hun strategie en vanuit de kernactiviteiten actief een bijdrage te leveren aan een betere en meer duurzame toekomst voor iedereen. De activiteiten op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen focussen op de SDGs 8, 12 en 13. Diverse andere ANVR leden, zoals ANWB Reizen, Djoser, Koning Aap, Riksja, Sawadee, SNP en Travelcounsellors bieden duurzame reisproducten aan, meestal zonder SDG doelen expliciet te benoemen. Better Places presenteert zich als duurzaam ondernemer en beschrijft op hun website hoe ze in hun organisatie aan verschillende SDGs werken, zowel direct in de dagelijks bedrijfsvoering, als bijvoorbeeld door het afstaan van een percentage (10%) van de winst of het doen van een donatie aan een NGO die zich inzet voor een bepaalde SDG.
Volgens SDG Nederland loopt Nederland nog niet op koers om de Sustainable Development Goals in 2030 te halen. Een pijnpunt is de aanzienlijke negatieve voetafdruk (spillover) van Nederland in het buitenland. De Nieuwe Economie Index 2022 (NEx), het cijfer dat MVO Nederland jaarlijks toekent aan de duurzaamheid van de Nederlandse economie laat zien dat het Nederlands bedrijfsleven stappen zet, maar het tempo is nog te laag. Daarvoor ligt de verantwoordelijkheid allereerst bij bedrijven zelf. Daarnaast is wetgeving essentieel om het speelveld gelijk te maken. De Rijksoverheid kan niet achterblijven als samenwerkingspartner en faciliterende kracht voor de verdere stappen die nodig zijn richting een duurzaam Nederland in 2030. Het Nederlands bedrijfsleven wil in 2030 het verschil gemaakt hebben op de SDG’s. Ondernemen voor brede welvaart staat centraal in de nieuwe koers van VNO-NCW en MKB-Nederland. De werkgeversorganisaties benadrukken dat ondernemers transparant moeten zijn over hun impact op de samenleving en actief moeten bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dit geldt dus ook voor toeristische bedrijven.