In 2013 nam MVO Nederland het secretariaat van IDUT over van IUCN-NL. Door bezuinigingen was IUCN-NL, net als bijvoorbeeld SNV en Cordaid, genoodzaakt de aandacht voor toerisme af te bouwen en waren er dus ook minder fondsen beschikbaar voor ondersteuning van IDUT. Bovendien uitten de leden de wens om IDUT nieuw leven in te blazen. Hoewel het uitwisselen van kennis en ervaringen een belangrijk kenmerk was van IDUT, was er een verlangen naar meer "doen". Aansluiting bij MVO Nederland werd gezien als een logische stap, omdat daarmee ook uitwisseling van kennis en ervaringen met andere sectoren vergemakkelijkt werd. Ook werd besloten organisaties die zich richten op binnenlands en inkomend toerisme uit te nodigen lid te worden.
Het MVO-netwerk toerisme werd officieel gelanceerd tijdens de 'Changes in Tourism'-dag op de Vakantiebeurs in Utrecht in 2014. Er werd een "stuurgroep" opgericht, een toekomstvisie opgesteld en 5 thema’s vastgesteld die centraal zouden staan binnen de activiteiten van het netwerk: impact meting, CO2-reductie, de reisprofessional van de toekomst, klantencommunicatie en circulaire accommodaties. Elk onderwerp kreeg een aparte werkgroep, zodat de leden aan specifieke onderwerpen konden werken die hun belangen weerspiegelden. Dit vergemakkelijkte ook de deelname van partners uit het binnenlands toerisme, die zich bij groepen met soortgelijke belangen konden aansluiten. De werkgroep 'impactmeting' heeft zich ook beziggehouden met de ontwikkeling van een IMVO-convenant.
In 2018 maakte MVO Nederland verschillende veranderingen door die een impact hadden op het toeristische netwerk. Na een fusie met "De Groene Zaak" verschoof de strategie van MVO Nederland naar het faciliteren van projecten en innovatieve cross-sectorale projecten. Om projecten in het kader van MVO Nederland te kunnen uitvoeren, moest aan drie criteria worden voldaan. Ten eerste moesten de projecten uit de sector zelf komen en werd het idee van de 5 werkgroepen losgelaten. In de nieuwe structuur zouden bedrijven zelf met onderwerpen moeten komen, die tot een werkgroep zouden kunnen leiden. Ten tweede moeten ten minste drie leden van het netwerk actief bij het project betrokken zijn. Elk projectidee of voorstel dat daar niet aan voldeed, zou worden afgewezen. Ten slotte zou prioriteit worden gegeven aan projecten die konden worden gekoppeld aan andere MVO-programma's, aangezien deze meer kans van slagen zouden hebben. Dergelijke sector-overschrijdende projecten zouden over meer middelen beschikken en een groter bereik en impact hebben. Deze aanpak heeft alleen geleid tot de ontwikkeling van de "plastic pledge".
Ondanks deelname van een aantal organisaties gericht op binnenlands toerisme (RECRON, Stichting KMVK (Green Key), VVV Zuid-Limburg, Bureau Buiten en Landal Green Parks) nam het aantal leden van het netwerk na 2018 langzaam af. Nadat al eerder een aantal NGO’s zich hadden terugtrokken nam ook het aantal reisorganisatoren af, enerzijds om financiële redenen, anderzijds omdat de toegevoegde meerwaarde van het netwerk steeds meer werd betwijfeld. Bovendien heeft de COVID-19 pandemie grote invloed gehad op alle lopende en geplande activiteiten van dat moment. In 2021 werd het MVO-toerisme netwerk officieel ontbonden, zonder dat er (nog) plannen waren voor een vervanging.